
Kupovina peleta često deluje kao nešto što može da sačeka septembar ili čak oktobar. Ima još vremena, leto je, ponuda će tek da stigne – tako razmišlja većina. Ali upravo to “čekanje jeseni” iz godine u godinu dovodi do istog problema: nestašica, duže isporuke i više cene. Kada potražnja naglo skoči, tržište reaguje očekivano – cenovnikom koji ne prašta kasne odluke.
Mnogi korisnici koji već godinama greju na pelet znaju da je leto zapravo najpametnije vreme za kupovinu. Cene su tada stabilnije, lageri puni, a prodavci otvoreni za popuste i dogovore. Ono što dodatno pravi razliku jeste mir. Kupovinom unapred izbegavate stres, gužve i neprijatna iznenađenja kad temperatura padne, a peleta nigde. Možda zvuči preuranjeno, ali pitanje je da li ste spremni da rizikujete svoj komfor zbog čekanja.
Prodaja peleta: Kada su cene najniže, a kada najviše – sezonska analiza
Prodaja peleta je u porastu. Cene su najniže tokom kasnog proleća i leta, najčešće od maja do avgusta. U tom periodu potražnja je najmanja, a proizvođači i distributeri žele da oslobode lager i pripreme se za narednu sezonu. Tada se često nude popusti za kupovinu većih količina, dodatne pogodnosti poput besplatne dostave ili čak plaćanja na rate. Upravo zato iskusni korisnici prave zalihe tokom leta, dok su cene najpovoljnije i izbor najširi.
S druge strane, najviši cenovni pik događa se u periodu od oktobra do januara, kada većina domaćinstava aktivira grejanje. Tada dolazi do zagušenja u isporuci, nestašica kod pojedinih dobavljača i naglog rasta cena, koji može ići i do 30 odsto u odnosu na letnji period. U ekstremnim zimama, kada su zalihe ograničene, pojedini distributeri čak limitiraju količinu po kupcu. Ako želite da izbegnete nepotrebne troškove i stres, pravilo je jednostavno: kupujte kad svi drugi ne kupuju.
Kako funkcioniše nabavka i lagerovanje kod većih distributera?
Veći distributeri peleta funkcionišu po modelu sezonskog lagerovanja, što znači da u letnjim mesecima prave zalihe za celu grejnu sezonu. Tokom proleća sklapaju ugovore sa proizvođačima, pregovaraju cene i osiguravaju kontingente koji će biti raspodeljeni kupcima tokom jeseni i zime. Skladištenje se obavlja u specijalno opremljenim halama i silosima koji štite pelet od vlage i temperaturnih oscilacija, jer čak i mala količina vlage može uništiti kvalitet goriva.
Ovakav sistem omogućava bržu isporuku tokom sezone, ali i veću sigurnost kupcima koji kupuju unapred ili sklapaju godišnje ugovore o snabdevanju. Međutim, kapacitet tih lagera nije beskonačan. Kada potražnja naglo poraste, zalihe se brzo troše, a isporuke mogu kasniti i po nekoliko nedelja. Zato se ozbiljni kupci sve češće odlučuju za letnje narudžbine, kada distributeri imaju punu kontrolu nad logistikom, izborom i cenom. Sistem funkcioniše efikasno, ali nagrađuje one koji planiraju unapred.
Da li se cene razlikuju po regionima u Srbiji?
Da, cene peleta u Srbiji mogu značajno varirati u zavisnosti od regiona, i to iz više razloga. Prvi i najvažniji faktor je udaljenost od proizvođača – u mestima koja su bliže velikim pogonima za preradu drveta, poput zapadne i centralne Srbije, pelet je često jeftiniji zbog nižih troškova transporta. S druge strane, u južnim i istočnim krajevima zemlje, gde nema mnogo lokalnih proizvođača, cene su više jer se proizvod mora dovoziti sa većih udaljenosti, što povećava ukupnu cenu po toni.
Drugi faktor su lokalni distributeri i konkurencija. U gradovima gde postoji veći broj prodavaca, cene su uglavnom povoljnije jer konkurencija podstiče akcije i popuste. U manjim mestima, gde postoji samo jedan ili dva dobavljača, cene su često više jer nema alternative. Na cenu utiču i lokalni uslovi, poput stanja puteva, pristupa skladištima, pa čak i lokalne potražnje, koja se razlikuje u zavisnosti od toga koliko domaćinstava koristi pelet kao glavni izvor grejanja.
Kako obezbediti povoljniju cenu kroz zadrugarstvo i zajedničke kupovine?
Zajedničke kupovine i lokalno zadrugarstvo postaju sve popularniji način da se obezbedi povoljnija cena peleta, posebno u manjim mestima i seoskim sredinama. Kada se više domaćinstava udruži i naruči veću količinu peleta od jednog proizvođača ili distributera, ostvaruje se značajan popust na količinu, a često i ušteda na troškovima transporta. Proizvođači rado nude bolje uslove kada znaju da u jednom danu mogu isporučiti nekoliko tona goriva na jednu lokaciju, bez dodatne logistike.
Ovakav pristup takođe omogućava veću kontrolu nad kvalitetom – članovi grupe često razmenjuju informacije i iskustva o proizvođačima, čime se smanjuje rizik od loših nabavki. Neki čak formiraju neformalna udruženja ili zajedničke budžete, kako bi iskoristili sezonske popuste na proleće i leto, kada su cene najniže. U krajnjem slučaju, zadrugarstvo ne znači samo finansijsku uštedu, već i veću sigurnost i organizovanost u pripremi za grejnu sezonu.
Categories: Dom